Nie lubimy być oceniani, często reagujemy defensywą, ponieważ czujemy się zaatakowani. Tymczasem konstruktywna krytyka uczy nas wiele pokory oraz pozwala zmienić punkt widzenia. Przede wszystkim daje impuls do zatrzymania się, zastanowienia nad swoim zachowaniem i jego zmianę.
Problem z krytyką – a raczej jej brakiem, mają osoby na wyższych stanowiskach, ponieważ czuje się do nich respekt i mało kto ma odwagę zabrać głos w tej kwestii.
Jak przekonać ludzi, żeby dawali Ci informację zwrotną na twój temat?
Podziękuj im za to, że dzielą się z tobą swoimi spostrzeżeniami. Nigdy nie wiesz, czy dłuższe takie zachowanie nie wpłynęłoby negatywnie na pracowników lub atmosferę w firmie, a co za tym idzie na jej wydajność i wyniki.
Parafrazuj to, co powiedzieli – Dzięki temu prostemu zabiegowi, oni będą wiedzieć, że ich słuchałeś, a Ty przy okazji upewnisz się, że dobrze zrozumiałeś, w czym tkwi problem.
Powiedz o tym co zamierzasz zrobić z tą informacją – Jeśli zamierzasz wprowadzać zmiany w wyniku opinii, dlaczego nie podzielić się tymi zmianami z osobą, która pomogła Ci to odkryć. Zasygnalizuje to, jak bardzo jesteś otwarty na otrzymywanie informacji zwrotnych i zwiększy prawdopodobieństwo, że w przyszłości ponownie zostanie zwrócona Ci uwaga gdy będzie to potrzebne – tym razem z mniejszym stresem.
Zastanów się jak dużo możesz zrobić – Oczywiście nie każda krytyka musi być podstawą do zmiany swojego życia o 180 stopni. Warto jednak przeanalizować to czego dotyczyła i zastanowić się co w tej danej kwestii można zmienić.
Pamiętaj, że stale się zmieniasz i ilość informacji zwrotnych nie oznacza twojej porażki. Mogą to przecież być też pochwały. Stałe konfrontowanie się ze swoimi słabymi stronami powoduje tylko i wyłącznie twój rozwój.